Orange Is the New Black er en amerikansk komedie-drama-streaming-tv-serie skabt af Jenji Kohan for Netflix. Orange Is the New Black: My Year in a Women's Prison, skrevet af Piper Kerman, er centreret om hendes eventyr i FCI Danbury, et føderalt fængsel med minimumssikkerhed. Den 11. juli 2013 lancerede Netflix Orange Is the New Black.

Den 26. juli 2019 blev den syvende og sidste sæson af showet udgivet. Orange Is the New Black var Netflix’ mest sete og længst kørende originalserie fra 2016. Gennem hele sin eksistens blev den anmelderrost og høstet adskillige priser. Hvis du leder efter en anmeldelse eller for at se, om serien er værd at se, hjælper vi gerne.

Orange er det nye sorte oversigt

Før vi går ind i anmeldelsen af ​​serien, er det vigtigt at forstå, hvad den handler om. Piper Chapman (Taylor Schilling), en dame i trediverne bosat i New York City, bliver dømt til 15 måneder i Litchfield Penitentiary, et føderalt fængsel for kvinder med minimumssikkerhed i staten New York, da showet begynder.

Chapman blev fundet skyldig i at have leveret en pose fuld af narkopenge til sin elsker, den internationale narkosmugler Alex Vause (Laura Prepon). Fordi hun ikke er opmærksom på miljøet, møder hun en række udfordringer, mens hun er i fængsel. Hele serien er fuld af uventede vendinger.

Orange er den nye sorte anmeldelse

Som en venlig advarsel er der nogle meget eksplicitte og voldelige situationer i dette klip, og du bør være forsigtig, når du ser det. Orange is the New Black er også kendt som en 'Fans Favorite', hvilket er forståeligt, da showet ikke kun kredser om Pipers liv, men også lærer en masse lektioner. Det er et show, der kræver meget tålmodighed og evnen til at ignorere virkeligheden.

De udfordringer, som kvinder i fængslet står over for, er ægte og er ikke helt forsvundet, og det er ekstremt foruroligende at være vidne til den smertefulde virkelighed om, hvordan de bliver mishandlet og tvunget til at udholde. Jeg havde aldrig planlagt at se dette program, men det tog en uventet drejning for mig, efterhånden som serien skred frem.

Og når det kommer til karaktererne, føles de alle ekstremt ægte; det er ikke som om de bare spiller deres roller, men snarere som om de virkelig forstår hver følelse. Det giver et unikt perspektiv på, hvordan livet er for kvinder i Litchfield-fængslet og rundt om i verden. Dette show er et must-see. Selv hørte jeg meget om OITNB og forventede ikke, at det ville være så godt.

Orange Is The New Black er det værd at se på?

Ja, serien er ret lang, og det ser ud til, at vi ikke vil være i stand til at afslutte den, men i det mindste er det et stort skridt at komme i gang.

Foretrækker du at se rivaliseringer?

Hvis du foretrækker rivalisering og finder dem interessante, så er orange er det nye sort et show, du bør se. Dramaet foregår selvfølgelig i et fængsel, så der er helt sikkert nogle rivaliseringer. Fra små skænderier til rivalisering, der driver plottet i det meste af sæsonen, Orange is the New Black er fuld af stridigheder. Indsatte mod indsatte, og endda indsatte vs. vagter, er alle involveret i rivalisering.

Flere fantastiske kvindelige karakterer!

Nå, dette kvindefængsel har en masse fantastiske kvindelige karakterer, som vi kan lære meget af; det hele er i perspektivet. Og det er ikke, at alle disse kvinder er attraktive, excentriske eller hvad som helst. Det er fordi de ser ud til at være realistiske mennesker, der har levet virkelige liv og er konsekvenser af disse liv. Da jeg fortsatte med at se serien, lærte jeg mere om de kvindelige karakterers liv og udfordringer. Og det er ret interessant.

Komedie-dramaserie

Kan du tro, at denne serie for det meste er komedie-drama? På trods af, at det var en komisk dramaserie, lærte de os meget. Showet er fuld af mørk humor og er sjovt. Serien er både humoristisk og hjerteskærende i øjeblikke, og det er en del af appellen. Også, uanset hvor vidunderlig du er, er du nogle gange en skurk i en andens historie, noget jeg for nylig indså.

Deres munterhed og samtale får dig til at føle, at du er lige der med dem. Denne serie lærte os også, at vi alle er mennesker, der laver dumme fejl, og de klogeste kandidater er dem, der erkender deres mangler og stræber efter at blive bedre.

Det var alt, hvad der var til det for tiden. Det er helt op til dig, om du vil se det eller ej, men at give det et skud er ikke en frygtelig idé. Jeg håber, at du fandt denne anmeldelse gavnlig til at træffe dit valg.