Der er mange gode ting ved 13 Reasons Why og et par ikke så like ting ved det. Da det først kom ud, elskede folk det meget på grund af det fantastiske koncept, og hvordan det skildrede teenageres liv. Men hver serie har op- og nedture, og 13 Reasons Why er ingen undtagelse. Nogle sæsoner var vellidt og betragtet som de bedste af seerne, mens andre ikke var. Vi lavede research for at finde ud af, hvad seerne tænkte om hver sæson.

Vent, der er ingen sæson 5, og mens de fleste mennesker er klar over dette. Vi vil også diskutere, hvorfor der ikke var nogen sæson 5 af 13 Reasons Why. Hvis du ikke er færdig med serien endnu, finder du spoilere i denne artikel. Før du starter, lad os forstå seriens grundlæggende koncept.

Hannah er en ung dame, der begår selvmord. Clay, en klassekammerat, opdager en mystisk boks på hans dørtrin 2 uger efter hendes frygtelige død. Hannah, som Clay var forelsket i, lavede bånd inde i kassen, hvor hun afslører de 13 grunde til, at hun besluttede at begå selvmord. Hvis Clay valgte at lytte til båndene, vil han lære, om han lavede listen eller ej, og hvordan han gjorde det. Clay og Hannahs dobbelte perspektiver fortæller denne komplicerede og hjerteskærende historie. Der blev afsløret en masse ting, om mange mennesker.

13 grunde til at gennemgå hver sæson

Her er en gennemgang af hver 13 Reasons Why-sæson. Hver sæson er blevet bedømt baseret på dens Rotten Tomatoes Publikumsvurdering. Og hvad kunne være bedre end en evaluering af, hvordan publikum havde det med showet? Vi vil også inkludere nogle af de fineste afsnits IMDB-vurderinger.

1. Sæson 1 – 80 %

Ifølge Rotten Tomatoes var sæson 1 af 13 Reasons Why den fineste og mest populære sæson af serien med en publikumsscore på 80 %. Ikke nok med det, men ifølge IMBD-vurderinger er de to øverste afsnit i hele serien med den højeste rating fra sæson 1. Sæson 1, afsnit 13, 'Tape 7, Side A,' fik en vurdering på 9,2/10. Sæson 1, afsnit 11, 'Tape 6, Side A', fik en bedømmelse på 9,1/10. I sæson 1 opdager Clay Jensen en kasse fuld af lydkassettebånd, der er tabt på hans veranda af en ukendt person.

Clay opdager langsomt, hvorfor Hannah Baker begik selvmord i løbet af sæsonen. Og han var endda rædselsslagen for at høre, hvad han bidrog med på et øjeblik. Kassetten indeholder 13 bånd, hvilket betyder, at hun begik selvmord af 13 forskellige årsager. Jessica, Alex, Justin, Tyler og et par andre er blandt navnene på listen. Fortælleren for denne sæson er Hannah Baker. 13 Reasons Why præsenterer en rig og hjerteskærende historie om forvirring og desperation, der i høj grad vil påvirke publikum gennem Hannah og Clays to historielinjer.

2. Sæson 2 – 52 %

Sæson 2 var interessant, men ikke så spektakulær som sæson 1. Den viste et andet syn på Hannahs optagelser i sæson 2. Clay og hans klassekammerater opdager en forfærdelig sandhed og en massiv cover-up på grund af en række angribende polaroids. Vores karakterers besværlige veje mod behandling og bedring begynder i kølvandet på Hannahs tragedie i anden sæson.

Liberty High er ved at gå for retten, men nogen er villig til at gøre alt for at holde sandheden om Hannahs død skjult. En anden frygtelig begivenhed fra denne sæson fandt sted med Tyler. Hvor Monty var parat til at gå til et hvilket som helst niveau for at chikanere Tyler på et badeværelse, hvilket efterlod Tyler hulkende på gulvet.

3. Sæson 3 – 45 %

Sæson 3 var den mindst populære af hele serien; det var centreret om sagen Who Killed Bryce Walker, og hele fortællingen blev ændret til et mystisk drab på Bryce Walker, som også gjorde forfærdelige ting med Hannah og hans egen kæreste Chloe. Bryce Walkers personlighed var også i fokus for flere omstridte beslutninger i den tredje sæson.

Sæson 3 indeholdt også Ani, Clays kærlighedsinteresse og en person med et andet perspektiv på Bryce. Efterspillet af et voldeligt Homecoming-spil kulminerer i deres klassekammerats bortførelse. Clay, Tony, Jessica, Alex, Justin og Zach opdager måder, hvorpå man kan bære byrden af ​​cover-up med hinanden, mens de støtter Tylers fremskridt hen imod helbredelse otte måneder efter at have stoppet Tyler Down fra at udføre en forfærdelig gerning på Spring Fling.

4. Sæson 4 – 61 %

Sæson 4 var også ret god. Seniorklassen på Liberty High School forbereder sig til eksamen i seriens sidste sæson. Men før de siger farvel, bliver de nødt til at skjule en farlig sandhed skjult. Og også tage forfærdelige beslutninger, der vil have en varig indflydelse på deres liv. Karakterer som Winston og Diego optræder i den sidste del. Og hele deres historie drejer sig om at fastslå, at Monty ikke myrdede Bryce.

Alle slipper afsted med mordet på Bryce, som utilsigtet blev begået af Alex og Jessica. Derudover havde sæson 4 et uventet tragisk klimaks, som vi stadig ikke kan komme over. Det finder du ud af, når du ser serien, og hvis du allerede har gjort det, er du sikkert klar over, hvor hjerteskærende den er.

Hvorfor '13 Reasons Why' ikke får sæson 5?

Der er en række grunde til, at showet ikke fik en femte sæson. Fra begyndelsen troede showrunner Brian Yorkey, at showet var beregnet til at være en fire-sæsonhistorie. Han slog også fast, at gymnasiehistorien ikke skulle strækkes ud over gymnasiet.

Her er udsagnet, han kom med:

Jeg er altid en lille smule mistænksom over for gymnasieprogrammer, der går ud over fire sæsoner, fordi gymnasiet er fire år langt, tilføjede han. Så når high school-shows på en eller anden måde bliver syv og otte sæsoner lange, så misforstå mig ikke, jeg ser dem alle sammen, men jeg har en tendens til at blive lidt mistænksom over for noget, der begyndte som et high school-show. Og det føltes som at bringe disse karakterer til deres eksamen og at sprede dem til deres næste ting, føltes som det logiske endepunkt. Så i lang tid har tanken været, hvis vi skulle være så heldige at få muligheden, ville vi lave fire sæsoner af dette. Så vi vidste bestemt, at det var slutningen, når vi gik ind i den banebrydende historie for sæson 4.

Også seriens konklusion var meget usædvanlig og uventet, men det var den rigtige konklusion, og alle undtagen én kom videre med deres liv.